Αναξιόπιστες οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις για τα τρόφιμα
Τεράστιες εξαγωγικές δυνατότητες μπορούν να προσδώσουν στα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις Halal και Kosher, οι οποίες, παρά τα πρώτα δειλά βήματα που έχουν γίνει, παραμένουν εν πολλοίς αναξιοποίητες από τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου.
Ενδεικτικά για τις μεγάλες προοπτικές που μπορούν να ανοίξουν οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις στα ποιοτικά ελληνικά τρόφιμα είναι τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της έκθεση Detrop: Η αγορά τροφίμων με πιστοποίηση Halal (μουσουλμανική διατροφή) έχει ετήσιο τζίρο μεταξύ 570-600 δισ. δολάρια και η αντίστοιχη με πιστοποίηση Kosher (εβραϊκή διατροφή) υπολογίζεται στα 9 δισ. δολάρια.
Οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις παρέχονται από ανώτερες θρησκευτικές αρχές της κάθε θρησκείας, εν προκειμένω τον ραβίνο ή τον μουφτή, στη βάση συγκεκριμένων προτύπων (πιο αυστηρών στο Kosher) για τα συστατικά και την παραγωγική διαδικασία. Ωστόσο, στην Ελλάδα κινητοποίηση προς αυτή την κατεύθυνση έχει σημειωθεί μόλις τα τελευταία δύο χρόνια και, ως εκ τούτου, οι ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν λάβει ή έχουν εκκινήσει τη διαδικασία για πιστοποίηση Halal είναι μόνον 60 και για πιστοποίηση Koser μόνον 40.
«Ο αγροδιατροφικός τομέας είναι το μεγάλο ποιοτικό και συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας. Η απόκτηση θρησκευτικών πιστοποιητικών αποτελεί ένα σημαντικό διαβατήριο, καθώς δίνει τη δυνατότητα επέκτασης των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων σε χώρες με κύρια θρησκεία αυτή του πιστοποιητικού, αλλά και σε χώρες όπου υπάρχουν μεγάλοι πληθυσμοί της μουσουλμανικής ή εβραϊκής θρησκείας», τόνισε στη «Ν» ο Θωμάς Βασσάρας, εταίρος της Greekexports και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.
Aγορές Halal
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο διευθυντής της Halal Certification Services Φαρχάν Τουφάιλ, οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές Halal στον κόσμο είναι η Ινδία, η Κίνα, η Βραζιλία, η Ρωσία και η Ινδονησία.
Στην Ασία λόγω της κυριαρχίας του μουσουλμανικού πληθυσμού (25% επί του συνόλου), ο ετήσιος τζίρος του Halal υπολογίζεται σε 380 δισ. δολάρια, ενώ στην Ευρώπη αγγίζει τα 80 δισ. δολάρια και στην Αμερική τα 19 δισ. δολάρια. Βάσει εκτιμήσεων, η αγορά Halal αναμένεται να σημειώσει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,7% μέχρι το 2020.
Πέρα, όμως, από τις εξαγωγές, οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις μπορούν να αποτελέσουν και ένα επιπλέον κίνητρο προσέλκυσης περισσότερων τουριστών προς τη χώρα μας.
Οπως είπε ο Αθανάσιος Γκόλιας, σύμβουλος εξαγωγών και πιστοποίησης Kosher, οι Ισραηλινοί τουρίστες στην Ελλάδα ξεπερνούν τους 400.000 ετησίως, αλλά επειδή δεν υπάρχουν πιστοποιημένα προϊόντα και εστιατόρια, πολλοί εξ αυτών αναγκάζονται να φέρνουν μαζί τους από τρόφιμα μέχρι… μάγειρες. «Η διάδοση των θρησκευτικών πιστοποιήσεων θα δώσει ακόμα ένα πλεονέκτημα στον ελληνικό τουρισμό», συμπλήρωσε.
Συστατικά τροφίμων
Στο πλαίσιο της ίδιας ημερίδας, συζητήθηκε και η αδυναμία των ελληνικών προϊόντων του πρωτογενούς τομέα να διεισδύσουν στη διεθνή αγορά των συστατικών τροφίμων.
«Τα ελληνικά τρόφιμα εξάγονται κατά κύριο λόγο, αν όχι αποκλειστικά, ως τελικά προϊόντα, αλλά θα πρέπει πλέον να αρχίζουν να αναζητούν κανάλια διανομής που θα τα αγοράζουν ως πρώτη ύλη. Ετσι, τα προϊόντα της ελληνικής γης θα μπορέσουν να αποκτήσουν μεγάλη δυναμική, ιδίως με την ολοένα αυξανόμενη στροφή που παρατηρείται διεθνώς προς τα φυσικά προϊόντα (to be natural)», τονίζει ο κ. Βασσάρας.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η παγκόσμια αγορά συστατικών τροφίμων από 30 δισ. δολάρια το 2009 έφθασε τα 53,2 δισ. δολάρια το 2014, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι θα ανέλθει στα 52,6 δισ. δολάρια στο τέλος της φετινής χρονιάς και στα 96,1 δισ. το 2018. Επίσης, ο αριθμός των νέων προϊόντων που έχουν λανσαριστεί ως «φυσικά» αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 170% το διάστημα 2006-2013.