ΕΣΕΕ:Με ελλείψεις η ρύθμιση ΓΑΙ χρέη σε δημόσιο – ταμεία
Στις αρνητικές, αλλά και στις θετικές επιδράσεις του νέου νόμου 4321/2015 για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, στο εγχώριο επιχειρείν, που αφορά ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο, αλλά και ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία εστιάζει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σε ενημερωτικό έγγραφό της.
Στα θετικά συγκαταλέγει, μεταξύ άλλων, την απαλοιφή του ορίου του 1 εκατ. ευρώ, τη μείωση του ελάχιστου ποσού της δόσης σε 20 ευρώ, την αναστολή των εισπρακτικών μέτρων και την κατάργηση της προσωποκράτησης, τη μείωση του επιτοκίου και τη γενναία μείωση σε τόκους, προσαυξήσεις και πρόστιμα.
Αναδεικνύοντας τις αρνητικές διατάξεις – εκκρεμότητες της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο, αλλά και της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει τα εξής:
* Η μη επιβάρυνση των μηνιαίων δόσεων με τόκους θα έπρεπε να ισχύει για ποσά οφειλών έως τις 15.000 ευρώ, σε σχέση με τα 5.000 ευρώ που προβλέπεται στο νομοσχέδιο.
* Δεν προβλέπεται η επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων, μέσω π.χ. πρόβλεψης ενός ποσοστού απομείωσης (παροχής bonus) του επικείμενου προς βεβαίωση, για το οικονομικό έτος 2015, φόρου εισοδήματος.
* Απουσιάζει πλήρως η θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων όσον αφορά το ανώτατο ποσό οφειλής που καλείται να καταβάλλει ο υπόχρεος. Θα έπρεπε να αποτελεί βασική προτεραιότητα η κατοχύρωση ρήτρας εξάντλησης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων μέχρι συγκεκριμένου ποσοστού επί του μηνιαίου εισοδήματός τους (20% ή 30%).
* Η επιβολή προληπτικού φόρου 26% στις συναλλαγές των επιχειρήσεων με μη συνεργάσιμα κράτη ή με κράτη που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς και η επιστροφή του προκαταβληθέντος φόρου εντός τριμήνου από το κράτος σε περίπτωση νομιμότητας των συναλλαγών, συνιστά μία διάταξη η οποία επιδεινώνει περαιτέρω την ήδη συρρικνωμένη ταμειακή ρευστότητα των επιχειρήσεων και δεν συνάδει με το πνεύμα προώθησης του εγχώριου επιχειρείν.
* Το ύψος της κατώτερης δόσης για οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία ανέρχεται εν τέλει στα 50 ευρώ και όχι στα 20 ευρώ που υπήρχε στις αρχικές αναγγελίες της κυβέρνησης, στα μέσα του προηγούμενου Φεβρουαρίου.
* Δεν προβλέπεται δυνατότητα επανένταξης για εκείνους που θα απολέσουν τη ρύθμιση σε περιπτώσεις ασθενείας ή θανάτου (για τους κληρονόμους) του ασφαλισμένου.
* Η δυνατότητα υπαγωγής των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ σε έως και 3 χαμηλότερες κατηγορίες, ικανοποιεί εν μέρει το αίτημα της ΕΣΕΕ, καθώς η πρόταση του φορέα συνοψιζόταν στη δυνατότητα επιλογής μετάταξης σε έως 2+2 χαμηλότερες ασφαλιστικές κλάσεις.
* Σε συνάφεια με την προηγούμενη παρατήρηση, πρέπει να τονιστεί το γεγονός πως ενώ στους εν ενεργεία ασφαλισμένους δίνεται το δικαίωμα της μετάταξης σε έως και 3 χαμηλότερες κλάσεις, η εν λόγω επιλογή δεν είναι διαθέσιμη για τους ασφαλισμένους που έχουν προβεί σε διακοπή εργασιών και θέλουν να συνεχίσουν να είναι ασφαλισμένοι στο ταμείο επιλέγοντας να έχουν προαιρετική ασφάλιση
.
* Η θέσπιση της μηνιαίας καταβολής ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΑΕΕ αποτελεί μία πρωτοβουλία διττής χρησιμότητας, καθώς όχι μόνο θα τονωθούν τα έσοδα του ταμείου, αλλά ταυτόχρονα η επεξεργασία στοιχείων θα καταστεί ευκολότερη, με συνέπεια την αμεσότερη και εγκυρότερη πληροφόρηση των ενδιαφερομένων.
* Στον νέο νόμο δεν γίνεται καμία αναφορά ως προς την καθιέρωση μίας «πραγματικής» κεφαλαιοποίησης των μέχρι σήμερα ληξιπρόθεσμων οφειλών των ασφαλισμένων, η οποία θα περιλαμβάνει και οφειλές που υπερβαίνουν τα 20.000 ευρώ (κύρια οφειλή + προσαυξήσεις).
* Αρνητική εντύπωση προκαλεί η κατάργηση της παραγράφου 4 του άρθρου 55 του Ν.4310/2014, που περιγράφεται στο άρθρο 34 του νέου νόμου. Η κατάργηση της συγκεκριμένης παραγράφου ανατρέπει στην ουσία τη συμφωνία μεταξύ των δύο μερών και ορίζει το ύψος των προς καταβολή ασφαλιστικών εισφορών των μισθών υπερημερίας με βάση την απόφαση που θα ληφθεί από το δικαστήριο.
Ανενεργοί οφειλέτες
Στα αρνητικά του νέου νόμου για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και τα Ταμεία, η ΕΣΕΕ επισημαίνει μεταξύ άλλων πως δεν εισακούστηκε η προσφάτως κατατεθείσα πρόταση της Συνομοσπονδίας για επανενεργοποίηση των περίπου 240.000 ανενεργών οφειλετών του Ταμείου, μέσω της υπαγωγής τους στη χαμηλότερη ασφαλιστική κατηγορία, με την ταυτόχρονη υποχρέωση καταβολής των τρεχουσών εισφορών.