Επιταχύνονται οι διαδικασίες για επενδύσεις
Με την κοινή στήριξη των τριών κομμάτων της συγκυβέρνησης υπερψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταψήφισαν εγείροντας αντιρρήσεις κυρίως ως προς τις διατάξεις που αφορούν στις συμβάσεις παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου της Αττικής.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων υπογράμμισε ότι με τον αναπτυξιακό νόμο η κυβέρνηση δεν έρχεται να ανακαλύψει την πυρίτιδα αλλά να χτίσει επάνω στα θετικά των προηγούμενων νόμων διορθώνοντας ατέλειες και εισάγοντας θετικές πρακτικές από το εξωτερικό. Εδωσε μάλιστα ιδιαίτερη έμφαση στις ρυθμίσεις για την απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών του ΕΣΠΑ στις οποίες αντιτάχθηκε η αντιπολίτευση προβάλλοντας αντιρρήσεις κυρίως επί της διαδικασίας.
Ο υπουργός υπεραμύνθηκε των ρυθμίσεων που αποσκοπούν στη μείωση του κόστους των απαλλοτριώσεων. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να βάλει τέλος στο «σπορ» των πανάκριβων απαλλοτριώσεων. «Δεν μπορούμε από τη μία πλευρά να κόβουμε μισθούς και συντάξεις από μισθωτούς και από την άλλη να συνεχίζουμε την πρακτική των πανάκριβων απαλλοτριώσεων» ανέφερε ο υπουργός και υπενθύμισε ότι η Ε.Ε. εγκρίνει τη χρηματοδότηση απαλλοτριώσεων που φτάνουν μόνο στο 10% του συνολικού προγραμματισμού ενός έργου ενώ κάθε υπέρβαση του συγκεκριμένου ποσοστού καταβάλλεται από εθνικούς πόρους.
Ο κ. Χατζηδάκης αντέκρουσε εν τω μεταξύ τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τους αερολιμένες ξεκαθαρίζοντας ότι «τα αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν θα παραμείνουν δημόσια αλλά με ιδιώτη διαχειριστή». Επανέλαβε δε πως αντίθετα με ότι συνέβη πρόσφατα στην Πορτογαλία η Ελλάδα ομαδοποιεί τα υπό παραχώρηση αεροδρόμια σε δύο συστάδες προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός. Αναφερόμενος δε στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τα αεροδρόμια ο υπουργός Ανάπτυξης εξήγησε ότι με αυτές αντιμετωπίζονται κενά.
«Στόχος μας είναι να καταστεί δυνατή η αδειοδότηση υδατοδρομίων σε μόνιμη βάση. Ουσιαστικά απλοποιούμε το σύστημα της αδειοδότησης θεσμοθετώντας τη μονιμότητά του» ανέφερε. Την αναγκαιότητα προώθησης των συγκεκριμένων ρυθμίσεων υπογράμμισε και ο υπουργός Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης ο οποίος χαιρέτισε μάλιστα την ψήφιση του επενδυτικού νόμου.
Νωρίτερα σε παρέμβασή του ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης υπερασπίστηκε -παρά τις ενστάσεις- τη δημιουργία της νέας Γενικής Διεύθυνσης για τις στρατηγικές επενδύσεις διευκρινίζοντας ότι δεν πρόκειται για έναν ακόμη μηχανισμό που θα προστεθεί στους ήδη υπάρχοντες αλλά για μια νέα δομή που απλοποιεί το σύστημα αντικαθιστώντας πολλαπλούς μηχανισμούς.
Τροπολογίες
Τα επενδυτικά σχέδια ΟΤΑ ενταγμένα στον επενδυτικό νόμο θα μπορούν να χρηματοδοτούνται από τα προγράμματα δανειοδοτήσεων της πρωτοβουλίας Jessica. Τούτο με την προϋπόθεση ότι η χρηματοδότηση δεν θα ξεπερνά το 70% του συνολικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού της επένδυσης αναφέρει σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε.
Καθορίζεται ενιαίο ενισχυόμενο κόστος επενδυτικών σχεδίων παραγωγής ηλεκτρισμού από ηλιακή ενέργεια κατά την υπαγωγή και κατά την ολοκλήρωσή τους.
Με άλλη τροπολογία προβλέπεται ότι η υποβολή προτάσεων στο νέο επενδυτικό νόμο θα επιτρέπεται σε όλη τη διάρκεια του έτους. Η αξιολόγηση των προτάσεων αυτών θα ξεκινά το Μάιο για όσες έχουν υποβληθεί έως το τέλος Απριλίου και το Νοέμβριο για όσες έχουν κατατεθεί μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του κάθε έτους.
Απαλλοτριώσεις
Αλλες τροπολογίες προβλέπουν μικροαλλαγές στο καθεστώς των απαλλοτριώσεων όπως καθιερώθηκε με τροπολογίες στο ίδιο νομοσχέδιο πριν από περίπου 15 ημέρες.
Επίσης ορίζεται ότι για όσες από τις απαλλοτριώσεις έχουν δρομολογηθεί μεν αλλά δεν έχουν ακόμη δημοσιευτεί θα εφαρμοστεί το νέο καθεστώς το οποίο προβλέπει την εκ των προτέρων διαπραγμάτευση τη χρήση ανεξάρτητου εκτιμητή αλλά και την ταχεία εκδίκαση της υπόθεσης σε περίπτωση που τα δύο μέρη (Δημόσιο και ιδιώτης) δεν συμφωνήσουν και η υπόθεση λυθεί μέσω της δικαστικής οδού.
Επιστροφή εγγυητικής
Ενα δεύτερο πακέτο τροπολογιών στο νέο αναπτυξιακό προβλέπει αλλαγές στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων. Συγκεκριμένα μία από αυτές προβλέπει ότι μια επένδυση η οποία έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης και εκπλήρωσης των περιβαλλοντικών όρων μπορεί να υπαχθεί με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων έχοντας ως όφελος τις ταχύτερες διαδικασίες αδειοδότησης.
Παράλληλα προβλέπεται η επιστροφή της εγγυητικής επιστολής όσων εταιρειών είχαν κάνει την αίτηση να ενταχθούν σε ΔΕΣΕ προκειμένου να χαρακτηριστούν στρατηγικές και μέχρι και τη δημοσίευση του νέου νόμου δεν έχουν καταφέρει να αδειοδοτηθoύν όπως προβλέπει ο νόμος του Fast Track.
ΠΗΓΗ:Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ05/04/2013